VIII WYPRAWA MOSTOWA "PORTUGALIA - HISZPANIA 1999"

Ze względu na znaczną odległość, możliwa była tylko przy założeniu przelotu samolotem w obie strony. Wydatnej pomocy udzieliła nam firma mostowa Mota & Companhia S.A. z Porto, która - za pośrednictwem swojego przedstawiciela na Polskę generalnego dyrektora Pana António Castro - udostępniła nam nieodpłatnie klimatyzowany autokar z kierowcą na trasie okrężnej z Lizbony do Lizbony. Dzięki temu, a także dzięki obecności w autokarze Pana Jośe Fontesa - menagera na Polskę firmy Mota & Companhia S.A. - mogliśmy zrealizować obszerny i pouczający program mostowy, a także turystyczny. "Wyprawę" zorganizowano w dniach 3 - 18.07.1999 r. na trasie z Lizbony przez Portugalię, Hiszpanię i z powrotem, przez Portugalię do Lizbony. Byliśmy w najciekawszych zakątkach obu tych krajów, w Lizbonie, Estoril, Sintrze, Coimbrze, Porto, Salamance, Avili, Segovii, Madrycie, Escorialu, w Dolinie Poległych „Valle de los Caidos", Toledo, Saragossie, Barcelonie, Valencii, Alicante, Granadzie, Cordobie, Gibraltarze i Sevilli. W "Wyprawie" uczestniczyło 48 osób, reprezentujących Politechniki: Krakowską (19), Wrocławską (2) i Świętokrzyską (1), Collegium Medicum UJ (1), Instytut Badawczy Dróg i Mostów - Filia Wrocław (2); przedsiębiorstwa mostowe wykonawcze i projektowe (15) z Warszawy ("ZBM" Warszawa), Łodzi ("Mosty" Łódź ”Erect" Łódź, "Dromost" Łódź), Gliwic ("Inmost - Projekt" Gliwice). Chrzanowa ("Mosty" Chrzanów), Starachowic ("Tarcopol" Starachowice), Krakowa ("Mota & Companhia" S.A., "Transprojekt" Kraków, "Biprokorn" Kraków, "Transplan -Projekt" Kraków); administrację drogowo-mostową (5): GDDP - Warszawa, GDDP Łódź, Urząd Miasta Łodzi - Wydział Dróg, Zarząd Dróg Wojewódzkich - Łódź, Małopolskie Biuro Inwestycyjne ­ Kraków; Państwową Służbę Ochrony Zabytków - Olsztyn (1), Zespół Szkół Ogólnokształcących w Krakowie (1) oraz Agencję Turystyczną "Animator" (1). Wśród uczestników "Wyprawy" było 13 pracowników naukowych, 22 inżynierów budownictwa lądowego, 6 studentów Katedry Budowy Mostów i Tuneli PK, 6 magistrów (matematyki, prawa, filozofii, medycyny, ekonomii), 1 uczeń szkoły średniej. Zwiedziliśmy wspaniałe mosty Lizbony u ujścia Tagu, mosty nad Mondego w Coimbrze i Figueira da Foz, mosty w Porto u ujścia rzeki Douro, mosty Salamanki nad Tormes, słynny akwedukt rzymski w Segovii, mosty Saragossy i Tortosy nad Ebro, mosty Toledo nad Tagiem, mosty w Martorell nad Llobregat, akwedukt rzymski w Tarragonie, mosty Walencji nad Turią, rzymskie mosty łukowe na Guadalquivir w Andujar i Cordobie, mosty Sevilli nad kanałem portowym i rzece Guadalquivir oraz most podwieszony na Gwadianie na granicy hiszpańsko-portugalskiej. Szczególną uwagę poświę­ciliśmy obiektom zaprojektowanym przez wybitnego twórcę nowoczesnych mostów, hiszpańskiego architekto-konstruktora, Santiago Calatravę.

 

ZESTAWIENIE:  
Przejechano autokarem (km) 5100
Zwiedzono obiektów mostowych 65
Zwiedzono miast  28
Zwiedzono miejsc turystycznych krajobrazowych 8
Spotkania fachowe 5
Imprezy kulturalne 4

 

 Opracował Prof. dr hab. inż. Kazimierz FLAGA