RELACJA Z I ŚWIATOWEJ WYPRAWY MOSTOWEJ "TAJLANDIA WIETNAM KAMBODŻA 2008"


21.01.2008 
1600 Zbiórka na lotnisku Okęcie w Warszawie. 
1905 Wylot z Warszawy do Monachium (Frankfurtu), przylot 2045 (LOT). 
2245 Wylot z Monachium (Frankfurtu) do Doha, przylot 600 (QATAR).

22.01.2008
 700 Wylot z Doha do Bangkoku, przylot 1750 (QATAR)
1900 Transfer do hotelu (First Hotel 2 Petchurbi Road 2, Bangkok)
2000 Kolacja w restauracji tajskiej w Bangkoku

23.01.2008 
800 Śniadanie w hotelu. 
900 Zwiedzanie Bangkoku - stolicy Tajlandii - miasta Dzikich Śliwek (w języku tajskim,) a także miasta Aniołów (Krungthepmahanakhon Amonrattanakosin Mahintharayauttaya Mahadilokphop Nopphosin ... ); Bangkok leży nad rzeką Menam zwaną Chao Phraya, liczy ponad 10 mln mieszkańców, dawniej nazywany "Wenecją Wschodu" ze względu na liczne kanały i wspaniałą Rzekę Królów. Tajlandia jest królestwem, aktualnie panuje król Bhumibol, Rama IX z dynastii Czakri (jeqo hobby to granie muzyki jazzowej na klarnecie i saksofonie): 
- wykład w autokarze z cyklu "Religie świata": buddyzm (wykładowca: Franciszek Brodzki), 
- świątynia Złotego Buddy (Wat Traimit), największa złota rzeźba Buddy w Tajlandii, waży 4,5 tony i jest datowana na okres królestwa Sukhothai (XIII-XIV w.). Świątynia Wat Traimit pochodzi z okresu panowania Ramy I (1782-1809), mieści 394 figury siedzącego Buddy, a dach ozdobiony jest mitycznym garudą (człowiek-ptak) trzymającym węże naga. Mieszka tu 300 mnichów, 
- świątynia Leżącego Buddy (Wat Pho), najstarsza świątynia w Bangkoku; w jej przestronnym białym wnętrzu znajduje się słynny Leżący Budda z XVI w. mający 15 m wysokości i 46 m długości. Złocony posąg sięga sklepienia świątyni. Na stopach Buddy mozaiką z masy perłowej wypisano 108 szlachetnych cech charakteru Buddy. Wrzucamy 128 "grosików" na szczęście, 
- rejs łodzią motorową po klongach ­ kanałach Bangkoku - z przystani Tha Tien w pobliżu Świątyni Świtu. Wzdłuż Khlong Bangkok Noi (małego kanału) śliczne domki z ogródkami i fontannami stoją przytulone ciasno do starych, drewnianych, ocienionych palmami domów na palach. Przesuwające się widoki: dworca kolejowego, Muzeum Łodzi Królewskich, "pływające" sklepy; karmienie rybek, 
- Świątynia Świtu (Wat Arun) - na cześć Aruny, hinduistycznego Boga Świtu, zbudowana w I połowie XIX w. przez królów Ramę II i Ramę III. Charakterystyczny świątynny prang (wieża) wysokości 82 m, udekorowany kawałkami porcelany ułożonymi w kształcie kwiatów; 4 inne, narożne prangi, 
- przystań przy moście Pin Klao Bridge na Chao Phraya River; most betonowy, belkowy, o zmiennej wysokości przęseł, wykonany metodą nawisową z segmentów prefabrykowanych o przekroju skrzynkowym. Długość całkowita 658 m, rozpiętość głównego przęsła 110m, 6 pasów ruchu, skrajnia żeglugowa 11,5 m, otwarty w 1973r., 
- obiad w restauracji tajskiej z widokiem na rzekę Chao Phraya, 
- wizyta w wytwórni biżuterii, 
- wieczorne zwiedzanie mostu Rama VIII Bridge przez Chao Phraya River. Most podwieszony 1-pylonowy, pylon w kształcie odwróconej litery Y, olinowanie w przęśle podwieszonym o rozpiętości 300 m - "wachlarzowe", obejmujące obie krawędzie mostu i tworzące "diafragmę" w kształcie 2 hiper boloid; w przęśle podwieszającym, krótszym, olinowanie "harfowe" w jednej płaszczyźnie środkowej mostu. Most nocą pięknie iluminowany, wielokolorowo; przestrzeń pod mostem zagospodarowana na plac zabaw dla dzieci, połączony schodami wejściowymi na most. Łączna długość przeprawy 2450 m, długość mostu 475 m, szerokość 29 m, 4 pasy ruchu plus ścieżki rowerowe i chodniki. Pomost zespolony, stalowo-żelbetowy, estakady dojazdowe z betonu. Zbudowany w latach 1998-2002, ze złocistymi kablami podwieszającymi, stanowi atrakcję turystyczną Bangkoku. 
2000 Kolacja w restauracji hotelowej. 
2145 Spektakl "Calypso Cabaret" w Asia Hotel.

24.01.2008 
800 Śniadanie w hotelu. 
900 Zwiedzanie Bangkoku cd.: 
- Pałac Królewski (Grand Palace) - zbudowany w czasie panowania króla Ramy I w 1782 r. - jest rezydencją królewską i siedzibą rządu. Powierzchnia 218 tys. m2, otoczony murami 1,9 km długości. Jest to prawdziwie bajeczne miasto w mieście, kilka kroków na południe od rzeki Chao Phraya. Pałac przekształcono w niepowtarzalny bajkowy świat wysadzanych klejnotami pomników i wieżyczek. Zwracają uwagę dwa stuletnie kamienne lwy z Chin, strzegące wrót do sali audencjonalnej Dusit Mahaprasad, dalej "pawilon garderobiany" z białego marmuru, Chakri Mahaprasad - centralny punkt całego kompleksu z tradycyjnym, stopniowanym dachem, z którego wyrastają trzy siedmiopoziomowe iglice, dalej sala audiencyjna Amarindry z dwoma tronami królewskimi - wyższym w kształcie łódki i niższym pokrytym wspaniałym ośmiopoziomowym baldachimem, 
- świątynia królewska Wat Phra Keo z kaplicą Szmaragdowego Buddy, pokryta zdobieniami, z którymi nie może się równać nic innego w Tajlandii. Ściany pokryte są złotymi freskami, a sam Szmaragdowy Budda, który został znaleziony w 1434 r., liczy zaledwie 66 cm wysokości. Całą figurę wykonano z jadeitu. Jest on tak czczony, że na początku każdej pory roku sam król ubiera go w różne szaty. W czasie naszego pobytu (pora zimowa) ubrany był w tkaną szatę o barwie szafranu, 
- most Rama IX Bridge, przez Chao Phraya River, nazwany na cześć króla Bhumibola Adulyadej, otwarty został 5 grudnia 1987 r. (w dniu jego 60. urodzin). Zbudowany w latach 1984- -1987 jako pierwszy w Tajlandii most podwieszony; w dniu otwarcia był drugim na świecie mostem o najdłuższym podwieszonym przęśle; długość całkowita wynosi 781,2 m, rozpiętość głównego przęsła 450 m. Pomost stanowi skrzynka stalowa z ortotropową płytą jezdni o szerokości 33 m, sześcioma pa­sami ruchu. 2 pylony stalowe, drążkowe o wysokości 87 m, pionowa skrajnia żeglugowa 41 m. Wanty w jednej płaszczyźnie o układzie wachlarzowym, o maksymalnej średnicy 167 mm, 
- most Ring Road Phra Bridge (Kannchanphisek), przez Chao Phraya River, zbudowany na obwodnicy południowej miasta w 2007 r., dwupylonowy z pylonami żelbetowymi w kształcie litery A z ozdobnym (złocistym) wykończeniem górą na kształt dachu świątyni buddyjskiej. Rozpiętość głównego przęsła 500 m; wanty w 2 płaszczyznach o układzie wachlarzowym, 
- mosty Mega Bridge I i Mega Bridge II (oficjalna nazwa Dipangkorn Rasmijoti Bridge, to imię wnuka króla Bhumibola Adulyadeja) przez Chao Phraya River, otwarte 5 grudnia 2006 r. Bliźniacze mosty podwieszone na 13-kilometrowej Industrial Ring Road, o podobnej konstrukcji i długości odpowiednio 702 i 582 m, dwupylonowe, z rozpiętością głównych przęseł odpowiednio 326 i 398 m. Pylony żelbetowe w formie "diamentów" o wysokościach odpowiednio 173 i 164 m. W górnych częściach z ozdobnym, złocistym wykończeniem na kształt iglic w świątyniach buddyjskich. Wanty w 2 płaszczyznach o układzie wachlarzowym. Bardzo interesujące podpory estakad dojazdowych do mostów, 
- na uwagę w Bangkoku zasługuje jeszcze most Krungthep Bridge, zbudowany w latach 1996-1999. Jest to most belkowy, z betonu sprężonego, o długości 2170 m i rozpiętości głównego przęsła 226 m - niestety nie został zwiedzony z braku czasu. 
1835 Wylot z Bangkoku do Hanoi z nowoczesnego portu lotniczego, przylot 2035. 
2100 Transfer do hotelu (Chains First Hotel 3 A Phan Oinh Phung Str., Hanoi). 
2200 Kolacja w restauracji wietnamskiej w Hanoi (duża misa zupy rybnej).

25.01.2008 
800 Śniadanie w hotelu.
900 Zwiedzanie Hanoi - stolicy Wietnamu, liczącej ok. 5 mln mieszkańców. Miasto założone w VI w. przez Chińczyków było stolicą Wietnamu od 1010 do 1804 r. i następnie od 1945 r. Starówka, kolo­ nialne dzielnice francuskie, tysiącletnie świątynie i liczne jeziora sprawiają, że Hanoi jest obecnie jednym z najbardziej urokliwych miast Azji Południowo­ -Wschodniej: 
- plac Ba Dinh, Mauzoleum Ho Chi Minha - zamknięte, 
- pagoda na Jednej Kolumnie (Chua Mot Cot) - sanktuarium Kwiatu Lotosu z 1049 r., 
- pagoda Tran Quoc (Strzegąca Kraj) ­ jedna z najstarszych pagód w Wietnamie z V wieku, 
- świątynia Literatury (Van Mieu), zbudowana w 1070 r. na cześć Konfucjusza, 
- Quoc Tu Giam, pierwszy uniwersytet Wietnamu z 1076 r., 
- Muzeum Etnologii, 
- most Chuong Duong Bridge, przez Red River, otwarty w 1985 r., stalowy kratownicowy, długość całkowita 3 km, sfinansowany przez Japonię, 
- most Long Bien, historyczny most zbudowany w latach 1898-1900 przez Red River. Most kolejowy, stalowy kratownicowy, ma dodatkowo 2 pasy ruchu dla motocyklistów i rowerzystów; długość 1683 m, rozpiętość największego przęsła 106,2 m, 
- most Thanh Tri Bridge, przez Red River, zbudowany w Hanoi w latach 2002-2006 z betonu sprężonego, wykonany metodą nawisową, drugi w Hanoi most na Red River, zbudowany w kooperacji z Japonią; długość całkowita 3084 m, szerokość 33,1 m, 6 pasów ruchu, 
- most Vinh Tuy, przez Red River, wzniesiony w Hanoi w latach 2005 - 2007 dla uczczenia 1000 rocznicy powstania miasta Hanoi; most z betonu sprężonego wykonany metodą nawisową, długość całkowita 5,5 km, szerokość 38,5 m, 6 pasów ruchu, 
- most Than Long, przez Red River, kratownica stalowa kilkunastoprzęsłowa o pasach równoległych, w kształcie litery W z dodatkowymi słupkami i wieszakami; most dwupoziomowy. 
2000 Kolacja w restauracji hotelowej.

26.01.2008 
800 Śniadanie w hotelu. 
900 Przejazd nad Zatokę Ha Long do miasta Ha Long. Po drodze zwiedzanie zakładu dla niepełnosprawnych, w którym produkowane są pamiątki z Wietnamu. 
1200 Zwiedzanie mostu Bai Chay Bridge, przez rzekę Cua Luc, dzielącą port Ha Long na dzielnicę przemysłową Hong Gou oraz Bai Chay - elegancki kurort nad brzegiem zatoki. Most podwieszony dwupylonowy z pylonami drążkowymi i olinowaniem wachlarzowym w jednej płaszczyźnie, o długości całkowitej 903 m i rozpiętości głównego przęsła 435 m (rekord świata w tej klasie mostów z betonu). Zbudowany został we współpracy z Japonią w latach 2003--2006. Pomost skrzynkowy z betonu sprężonego, pylony żelbetowe o wysokości 91,5 m, filary żelbetowe o wysokości 47,5 m, pionowa skrajnia żeglugowa 50 m; 3 D model mostu testowany w tunelu aerodynamicznym, obliczeniowa prędkość wiatru 50 m/s.
1400 Przyjazd do portu Ha Long nad Zatoką Ha Long - jeden z cudów Wietnamu wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W porcie Ha Long zajmujemy miejsca na dżonce Huong Hai Junk. Rejs po zatoce. Ze szmaragdowej wody odgałęzienia Zatoki Tonkijskiej wynurza się na wysokość kilkuset metrów około 2000 krasowych skał o fantastycznych kształtach. Po przejażdżce, najpierw obfity lunch z owoców morza, później spacer plażą na wyspie Titowa i ścieżką w górę (420 stopni), aby podziwiać wspaniałą panoramę zatoki. O zmroku krótki rejs w Hang Luon, dwiema łódkami pod niskim skalnym dachem, do otoczonej pionowymi ścianami laguny, w której znajdują się podwodne ogrody koralowe. 
1900 Kolacja na pokładzie dżonki - wspaniała kuchnia wietnamska. 
2000 Handel perłami na pokładzie dżonki. 
2100 Nocleg w wygodnych kabinach na pokładzie dwóch dżonek.

27.01.2008 
800 Śniadanie na pokładzie dżonki. 
900 Dalszy rejs dżonką po Zatoce Ha Long. Zwiedzanie Jaskini Niespodzianek (Hang Sung Sot), udostępnionej w 1995 r., liczącej 800 m długości, o powierzchni 12 tys. m2. Groteskowe kształty stalagmitów i stalaktytów, ogromna komora, drewniany mostek nad podziemnym jeziorkiem. O godz. 1130 dopływamy do brzegu, dramatyczny handel perłami, po czym udajemy się autokarem do Hai Phongu. 
1200 Przejazd do Hai Phongu, największego portu w północnym Wietnamie, 1,8 mln mieszkańców. Po drodze oglądamy pola ryżowe oraz zatrzymujemy się w wiosce Bat Trang, najbardziej znanym w Wietnamie ośrodku rękodzieła ceramicznego. 
1400 Przyjazd do Hai Phongu, zwiedzanie mostów podwieszonych na Cam River: 
- most Binh Bridge przez rzekę Cam w Hai Phong, zbudowany w latach 2002-2005. To trzeci największy most podwieszony w Wietnamie - dwu pylonowy, z żelbetowymi pylonami (w kształcie litery H) przekształconymi w dolnej części w ażurowe filary, pomost zespolony stalowo-betonowy. Długość całkowita przeprawy wynosi 1347 m, długość mostu 460 m, rozpiętość głównego przęsła 260 m, wysokość pylonów 101,6 m, pionowa skrajnia żeglugowa 25 m. Szerokość pomostu wynosi 22,5 m i mieści 4 pasy ruchu dla samochodów i 2 dla pieszych. Projekt mostu wykonany w kooperacji z Fin­landią, budowa finansowana przez Japonię, 
- most Kien Bridge przez rzekę Cam w Hai Phong, otwarty 28 sierpnia 2003 r. Pierwszy most podwieszony w północnym Wietnamie - dwupylonowy, żelbetowe pylony w kształcie litery H wspar­te na potężnych filarach ścianowych, pomost skrzynkowy z betonu sprężonego. Wanty ułożone w 2 płaszczyznach o układzie wachlarzowym. Długość całkowita przeprawy wynosi 1186 m, długość mostu 370 m, rozpiętość głównego przęsła 200 m, wysokość pylonu 79,5 m, szerokość mostu 15,5 m. Zbudowany w kooperacji z Japonią. 
1900 Powrót do Hanoi. 
2000 Spektakl Teatru Kukiełkowego na wodzie. 
2100 Kolacja w restauracji. 
2300 Wyjazd nocnym pociągiem S1 do Da Nang. Nocleg w klimatyzowanych, 4-osobowych przedziałach sypialnych.

28.01.2008 
800 Śniadanie w pociągu. Po drodze widzimy na przemian pola ryżowe i cmentarze wojenne. 
1300 Przyjazd do Da Nang - stolicy środkowego Wietnamu (800 tys. mieszkańców, czwarte co do wielkości miasto w Wietnamie), przejazd do nadmorskiego hotelu Tourane, zakwaterowanie. 
1500 Obiad w restauracji nadmorskiej z widokiem na Zatokę Da Nang na Morzu Południowo-Chińskim. 
1600 Spacer wzdłuż Chińskiej Plaży na brzegu Zatoki Da Nang, kąpiel w morzu, a wieczorem w basenach hotelowych. 
1900 Kolacja w restauracji na brzegu rzeki Han. 
2100 Wieczorne zwiedzanie miasta Da Nang oraz mostu Song Han Bridge z obrotowym przęsłem podwieszonym, pięknie podświetlonym.

29.01.2008 - dzień wolny, przeznaczony na wypoczynek 
700 Śniadanie w hotelu. 
800 Grupa 12 osób decyduje się na wyjazd mikrobusem - legendarną Drogą Mandarynów - do odległego o 120 km miasta Hue, cesarskiej stolicy Wietnamu od 1802 r. Zespół cesarskich budowli w Hue jest jednym z pięciu wietnamskich obiektów wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. Grupa ta zwiedza Twierdzę Hue, obejmującą wspaniałe Ce­sarskie Miasto i fantastyczne Zakazane Miasto, wzorowane na podobnych budowlach w Pekinie, a także Pagodę Thien Mu na brzegu Rzeki Perfumowej i Grobowce cesarzy z dynastii Nguyenów z lat 1814-1931 . Grupa się częściowo gubi i wraca do Da Nang późnym wieczorem, około godziny 1900. 
900 Pozostałe w Da Nang osoby (wraz z przewodnikiem F. Brodzkim) spacerują wzdłuż plaży, kąpią się w morzu lub basenie, zwiedzają miasto, a po południu udają się na wycieczkę do Gór Marmurowych. Jest to zespół pięciu wapiennych i marmurowych turni, położonych 15 km na południe od Da Nang, słynących z grot i pagód. Osoby te zwiedzają najpierw wytwórnię rzeźb z marmuru w Kamiennej Wsi Lang Da, a następnie Wodną Górę (Thuy Son), pagody Tam Son, Tam Thai, Linh Ung i 7-piętrową wieżę świątyni Xa Loi, szczyt Vong Giang oraz dwupoziomową jaskinię Hoa Ngiem i Huyen Khong. 
1900 Kolacja w restauracji hotelowej. 
2100 Półmetek wyprawy - uroczyste spotkanie na tarasie hotelu, w strojach wietnamskich.

30.01.2008
800 Śniadanie w hotelu. 
900 Przejazd do Hoi An (XVI w.) - najlepiej zachowany stary port w Azji Południowo-Wschodniej, miasto handlowe królestwa Czamów, wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, 40 km na południowy-wschód od Da Nang. 
1000 Zwiedzanie Starego Miasta Hoi An: 
- kryty most Japoński (Pagoda Bridge) z 1590 r. nad dopływem rzeki Thu Bon, łączący dawne dzielnice: japońską i chińską, 
- Dom Kupców Phung Hung z 1780 r., zabytkowy, 3-częściowy z balkonami i czterospadowym dachem, ósme pokolenie kupieckiej rodziny wietnamskiej, 
- Muzeum Historii i Kultury, stosunkowo słaba ekspozycja, 
- świątynia Fuijan, poświęcona bogini ludzi morza Thien Hau, 
- warsztaty rękodzielnicze, pokaz uwalniania jedwabiu z kokonów i dalszej jego obróbki, 
- centralny Targ. 
1400 Powrót do Da Nang - zwiedzanie mostów na Han River: 
- most Tran Thi Ly - belkowy, stalowy (francuski); most 14-przęsłowy, złożony z kratownicowych przęseł wolno - podpartych z jazdą pośrednią; kratownice o pasach łukowych w kształcie soczewki, wykonane całkowicie (pasy, słupki i krzyżulce) z rur stalowych, pomalowanych (wraz ze stalowymi filarami rurowymi) na kolor żółty, 
- most Nguyen Van Troi, belkowy, betonowy (z czasów wojny wietnamskiej) - most 17 -przęsłowy, złożony z wolnopodpartych belek prefabrykowanych sprężonych. Nietypowe filary słupowe z oczepami ze sprężonych belek prefabrykowanych. 
1500 Zwiedzanie Muzeum Czamów w pałacu z 1915 r. Czamowie, lud wywodzący się z kręgu kultury indyjskiej, utworzyli na terenie środkowego Wietnamu królestwo Czampa, istniejące od VII wieku do 1471 r. Czcili hinduskich bogów: Siwę, Brahmę i Wisznu. Muzeum Czamów w Da Nang posiada największą w kraju kolekcję około 300 rzeźb z ceramiki, piaskowca i brązu pochodzących ze stolic i świątyń królestwa Czamów (m.in. tancerka Tra Kieu, postument Tra Kieu z X w., postument El z My Son, figura Ganesi z VII w.). 
1630 Obiad w restauracji na brzegu rzeki Han. 
1730 Kontynuacja zwiedzania mostów na rzece Han River: 
- most Song Han Bridge - otwarty 29 marca 2005 r. w dniu 30. rocznicy wyzwolenia miasta; wieloprzęsłowy most belkowy z prefabrykowanych belek sprężonych, dekoracyjnie osłoniętych profilowanymi blachami stalowymi wzdłuż obu gzymsów. Przęsło żeglugowe stalowe, obrotowe, podwieszone do stalowego pylonu ramowego z czterema ukośnymi słupami; wanty o układzie wachlarzowym w 2 płaszczyznach, długość całkowita przeprawy 1856 m, nad zwieńczeniem pylonu interesująca konstrukcja służąca do iluminacji pylonu i mostu nocą, 
- most Thuan Phuoc Bridge - most wiszący w budowie, na obwodnicy miasta, pylony żelbetowe w kształcie ramy H zamkniętej ryglem górnym. Długość mostu 1856 m; estakady dojazdowe belkowe skrzynkowe, z betonu sprężonego. 
1730 Wylot z Da Nang do Ho Chi Minh City (Sajgon), przylot 2200 (Vietnam Airlines). 
2230 Transfer do hotelu "Liberty" .

31.01.2008 
800 Śniadanie w hotelu. 
900 Zwiedzanie Ho Chi Minh City (dawna nazwa Sajgonu, nadana w 1976 r.) - ok. 8 mln mieszkańców, założone w 1698 r. przez możnowładców z rodziny Nguyenów. W 1859 r. przybyli tu Francuzi, którzy zbudowali monumentalną architekturę, wille, szerokie bulwary. W latach 70. XIX w. zaczęto Sajgon nazywać Perłą Orientu lub Paryżem Wschodu. 40% zysków Wietnamu z turystyki pochodzi z Sajgonu: 
- gmach Poczty Głównej (1886-1891), zaprojektowany w pracowni Gustawa Eiffela; sklepione wnętrze i świetliki przypominają europejskie dworce kolejowe z XIX wieku, 
- katedra Notre Dame, przykład francuskiej architektury sakralnej w Wietnamie z XIX wieku, stanowiący od lat charakterystyczny element panoramy miasta - 2 identyczne wieże o wysokości 56m 
- plac Lam Son z Teatrem Miejskim, 
- gmach Komitetu Ludowego (dawny Ratusz), 
- Muzeum Pozostałości Wojennych, urządzone w dawnym budynku Służby Informacyjnej USA - przypomina o okrucieństwach wojny wietnamskiej. Na zewnątrz ekspozycja broni zdobytej na Amerykanach. 
1300 Zwiedzanie mostów Ho Chi Minh City na Sajgon River: 
- most Thu Thiem Bridge zbudowano w latach 2005-2007. Jest to most belkowy z betonu sprężonego wieloprzęsłowy; przęsło żeglugowe o potężnej konstrukcji ramowej z belkami o zmiennej wysokości i przekroju skrzynkowym. Długość całkowita przeprawy 1250 m, długość mostu 766 m, szerokość 22,5 m, 6 pasów ruchu, 
- most Phu My Bridge, most podwieszony w budowie, dwupylonowy, z pylonami żelbetowymi w kształcie litery H. Wyposażony jest w 2 płaszczyzny olinowania o układzie wachlarzowym, długie estakady dojazdowe. Długość całkowita przeprawy 1946 m, szerokość 27,5 m, 8 pasów ruchu (w tym 2 dla pieszych i 2 dla motocyklistów), pionowa skrajnia żeglugowa 45 m; most budowany we spółpracy z Niemcami i Australią, 
- most belkowy, betonowy, wieloprzęsłowy o przekroju skrzynkowym zmiennej wysokości, wykonany metodą betonowania nawisowego; filary żelbetowe, ścianowe. 
- most kratownicowo-łukowy, trój­przęsłowy z dodatkowym przęsłem belkowym podnoszonym (klapowym). Łuki kratownicowe z jazdą dołem, w przęsłach skrajnych żelbetowe z kratą "N", w przęśle środkowym stalowe z kratą "N". W łukach żelbetowych belkowo-płytowy pomost żelbetowy jest dodatkowo podwieszony wiesza­kami stalowymi do łuku i dodatkowo sprężony; filary żelbetowe słupowe. 
1500 Zwiedzanie hali targowej Ben Thanh, z 1914 r. o powierzchni 12 tys. m2, w której mieści się 1200 stoisk różnej wielkości. 
1700 Zwiedzanie dzielnicy chińskiej Cholon (Szolon). Jest to dzielnica handlowa (Wielki Targ), gdzie królem jest pieniądz i duża przestępczość; istnieje tu dużo świątyń i pagód, jak Nghia An, Quan De, Quam An, Phuoc An, Hoi Quan, Ong Bong. Zwiedzamy jedną z ważniejszych: - świątynia Thien Han, położona w sercu dzielnicy, wzniesiona przez Chińczyków na cześć bogini morza. Charakterystyczne są setki ceramicznych kukiełek zgromadzonych na 200-letnich fryzach, które ozdabiają dachy sali wejściowej i wewnętrznych galerii. 
2000 Kolacja w restauracji hotelowej; sponsor specjalności wieczoru Dariusz Szymanek z firmy "Mosty Katowice".

01.02.2008 
700 Śniadanie w hotelu. 
800 Przejazd przez Cu Chi do Ben Duoc (60 km na północny-zachód od Sajgonu). Poranek z Kapuścińskim - wykład z cyklu "Religie świata": konfucjanizm i taoizm (wykładowca: Krysia Głowacka). 
900 Zwiedzanie w Cu Chi (Ben Duoc) kompleksu podziemnych tuneli z czasów wojny wietnamskiej. Jest to 200 km ręcznie wykopanych tuneli i komór na głębokości od 3 do 9 m, w których chroniło się 18 000 walczących partyzantów chłopskich z Vietcongu i Armii Powstańczej Wietnamu Południowego. Część bazy amerykańskiego 25 Pułku Piechoty była założona nad tymi tunelami. Teren ten był najbardziej niszczonym obszarem podczas całej wojny.
1130-1300 Przejazd do Tay Ninh (100 km na północny zachód od Sajgonu) - kolebki kaodaizmu. Zwiedzamy Wielką Świątynię Kaodaistyczną, zbudowaną w latach 1926--1946, połączenie architektonicznych stylów Wschodu i Zachodu. W nawie święte smoki owijają się dookoła różowych kolumn korynckich, na przesłonie wokół ołtarza postaci ośmiu bóstw kaodaistycznych. Są tam m.in. Mojżesz, Chrystus, Śiakjamuni i Mahomet. Ten unikalny odłam religijny, liczący ok. 3 mln wyzna­wców, oparty jest na połączeniu buddyz-mu, konfucjanizmu, taoizmu, judaizmu, chrześcijaństwa, islamu i kultu przodków. 
1400-1630 Powrót do Sajgonu. 
1700 Zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego (obecnie Pałac Ponownego Zjednoczenia) - zbudowanego w 1966 r., rezydencja prezydenta Wietnamu Południowego do 30 kwietnia 1975 r., tzn. do czasu zakończenia wojny wietnamskiej. Wewnątrz Pałacu okazała klatka schodowa, 95 sal i pokoi, kasyno, taras i podziemie (schron). 
1900 Kolacja w restauracji chińskiej, z koncertem. 
2100 Koncert na Placu Lam Son, przed Teatrem Miejskim, z okazji wietnamskiego święta Nowego Roku.

02.02.2008
700 Śniadanie w hotelu. 
800 Wyjazd do delty Mekongu. W autokarze pogadanka: legenda o ryżu (opowiada Franciszek Brodzki). Po drodze przejeżdżamy przez 3 podobne w konstrukcji jednoprzęsłowe mosty łukowe z jazdą dołem. Mosty o nowoczesnej konstrukcji, łuki rurobetonowe, o przekroju dwuteowym (2 rury - górą i dołem, połączone środnikiem), wieszaki i pomost stalowy. Interesujące stężenia między łukami, tworzące krzywoliniową ramę Vierendeela; stężenia poprzeczne czołowe dodatkowo wzmocnione ukośnymi krzyżulcami. Mosty są podwójne (dla nitki jezdni tam i z powrotem) i mają charakterystyczne kolory; w kolejności od Sajgonu: czerwony, biały i czerwony. 
1000 Przejazd przez My Tho (70 km na południowy-zachód od Sajgonu), położonego nad rzeką Mekong, do Cai Be. Mekong jest ósmą co do długości rzeką świata (długość 4500 km, dorzecze 810 tys. km, średni przepływ u ujścia 12.000 m3/s) , wypływającą z Wyżyny Tybetańskiej i płynącą przez Chiny, Birmę, Tajlandię, Laos, Kambodżę i Wietnam. Tu, w południowym Wietnamie, rozlewa się w deltę Mekongu, tworząc sieć dróg wodnych i uchodząc do Morza Południowochińskiego dziewięcioma odnogami. Rzeki, kanały i rowy nawadniają tu obszar o powierzchni 40 tys. km2, za­ mieszkały przez 17 mln ludzi, dzięki czemu ryż zbiera się tu 3 razy w roku. 
1030 Zwiedzanie Delty Mekongu - prowincja Ben Tre. Rozpoczynamy czterogodzinny rejs łodzią z Cai Be (100 km od ujścia Mekongu do morza). W okolicy przystani w Cai Be: 
- budowa nowoczesnego mostu podwieszonego Rach Mieu przez Mekong. Most 2-pylonowy, pylony żelbetowe w kształcie litery A, most w fazie budowy z widocznymi trawelerami do metody nawisowej, specjalne linowe usztywnienia konstrukcji na czas budowy. Rozpiętość głównego przęsła 270 m; za mostem podwieszonym widoczna budowa estakady dojazdowej na most z podnoszonych przęseł prefabrykowanych z betonu, 
- z przystani, płynąc Mekongiem wzdłuż brzegów z zieloną ścianą palm wodnych, plantacji bananowców i palm kokosowych, dopływamy na wyspę, na której żyje około 5 tys. mieszkańców, jest tylko jedna szkoła podstawowa, rosną wodne palmy kokosowe. Nad jednym z kanałów interesu­jący mostek stalowy, kratownicowy, założony w dużym łuku pionowym, z lekkim podwieszeniem. Odwiedzamy wioski z rękodzielniczą produkcją, obserwujemy produkcję "kokosowych słodyczy" (coconut candy). Przejażdżka zaprzęgiem konnym. W herbaciarni kosztujemy różnych owoców i sło­dyczy, obserwujemy występy lokalnych muzyków i piosenkarzy. Następnie płyniemy wiosłową łodzią wąskim kanałem, dopływamy do naszej łodzi w Rach Mieu Ferry, poczęstunek na łodzi - mleko kokosowe. Powrót do Cai Be. 
1430 Przejazd do Chau Doc przy granicy z Kambodżą. Jedziemy szosą, przecinając w My Thuan jedną z głównych gałęzi Mekongu - Tien Giang River. Tu zwiedzamy wspaniały: 
- most My Thuan Bridge, zbudowany w latach 1997-2000 jako symbol przyjaźni i kooperacji australijsko-wietnamskiej. Most podwieszony, 2-pylonowy, pylony żelbetowe w kształcie litery "H", wanty w 2 płaszczyznach o układzie wachlarzowym, pomost belkowo-płytowy z betonu sprężonego. Długość całkowita przeprawy wynosi 1535 m, długość mostu podwieszonego 660 m, rozpiętość głów­ nego przęsła 350 m, wysokość pylonów 121 m, szerokość pomostu 23,66 m, 6 pasów ruchu (w tym 2 dla pieszych), pionowa skrajnia żeglugowa 37,5 m. Był pierwszym mostem przez Mekong w Wietnamie, likwidującym barierę rozwoju tej części Delty. 
1630 Jadąc dalej szosą wzdłuż drugiej głównej gałęzi Mekongu Tien Giang River, przecinamy mnóstwo kanałów i rzek, nad którymi wznoszą się osady miejskie i wiejskie. Do niektórych z nich prowadzą prymitywne kładki drewniane o konstrukcji leżajowej, z których jedną starannie oglądamy i "spraw­dzamy" jej nośność. Zatrzymujemy się także naprzeciw miejscowości z kopulastymi piecami, w których wypalane są cegły. 
1830 Przeprawa łodzią z Chau Doc (11 km na wschód od granicy z Kambodżą) na drugi brzeg Hau Giang River, przejazd do Châu Phô Hotel nad brzegiem Tien Giang River. Po drodze zwiedzamy no­woczesną kaplicę katolicką, w której odprawiano nabożeństwo ku czci Matki Boskiej Gromnicznej oraz pomnik głównej tu ryby - suma. W Châu Doc mieszkają Wietnamczycy, Khmerowie, Cza­mowie i Chińczycy. 
2000 Zakwaterowanie w hotelu Châu Phô Hotel. 
2030 Kolacja w restauracji hotelowej.

03.02.2008 
600 Śniadanie w hotelu. 
700 Rejs publiczną łodzią transportową po rzece Mekong (główna odnoga Tien Giang River), do stolicy Kambodży Phnom Penh. Najpierw podziwiamy chaty wietnamskie na palach, pola uprawne i gaje pal­mowe na brzegu rzeki, aby po 27 km dotrzeć do znajdującej się na rzece granicy wietnamsko-kambodżańskiej. Około półtoragodzinny postój, najpierw załatwiamy wizy kambodżańskie (25 USD), a następnie zostajemy poddani odprawie paszportowej i losowemu sprawdzeniu bagaży. Celnicy znajdują kamiennego żółwia, ale pozwalają wwieźć go do Kambodży. 
1200 Dopływamy do Phnom Penh, stolicy Kambodży, położonej okazale nad górnym i dolnym Mekongiem, jego dopływem Tonie Sap i jego odnogą Tonie Bassac. Miasto założono na początku 
XV wieku, stolica Kambodży w latach 1432-1528 oraz od 1866 r. Obecnie liczy około miliona mieszkańców. W latach 20. ub. wieku Phnom Penh miało reputację najpiękniejszego miasta w In­dochinach, dzięki urbanistycznej działalności Francuzów, którzy zbudowali kanały, drogi, budynki i port. Miasto zostało poważnie zniszczone i wyludnione w okresie rządów Czerwonych Khmerów (1975-1978). 
1300 Zwiedzanie Phnom Penh: 
- Pałac Królewski był budowany od 1866 r. Zajmuje obszar długości 435 m i szerokości 421 m i jest siedzibą króla Kambodży (aktualnie panuje Narodom Sihamoni). Na terenie tym znajduje się wiele obiektów utrzymanych w konwencji tradycyjnej khmerskiej architektury. Należy wśród nich wy­mienić: wspaniałą Salę Tronową (liczącą 60 m dł., 30 m szer. i 59 m wysokości), Pawilon Królowej, Pawilon Regaliów, Pawilon Muzeum Króla Sihanouka, Pawilon Napoleona III, Pawilon Ćwiczeń Nauk Buddy, Pawilon Bankietów, Pawilon dla Delegacji Zagranicznych, Pawilon Audiencji dla Ludu, 
- Srebrna Pagoda - Świątynia Szmaragdowego Buddy (1902 r.) z podłogą wykładaną srebrnymi płytkami (w liczbie 5329), złotym posągiem Buddy (90 kg) inkrustowanym około dwoma tysiącami diamentów, figurką Szmaragdowego Buddy, niezliczoną liczbą posągów i obiektów sztuki ofiarowanych pagodzie. W otoczeniu świątyni szereg stup nagrobnych i posąg króla Norodoma (1834-1904); na murze okalającym świątynię, pod otwartym dachem, malowidła ze scenami z Ramajany, 
- na zewnątrz Srebrnej Pagody muzeum, w którym zgromadzono cenne i ciekawe pamiątki oraz trofea królewskie (trony, specjalne siedziska na słoniach, figury Buddy, płaskorzeźby), a także tradycyj ny Dom Khmerski oraz Sala Ekspozycyjna zawierająca odtworzoną w naturalnej skali ceremonię procesji z okazji koronacji króla Norodoma Sihamoni. Przed głównym wejściem do Sali Ekspozycyjnej znajduje się na murze okalającym zespół świątynny stella z czerwonej ceramiki, przedstawiająca „zmaślanie" Oceanu Mleka, 
- Muzeum Ludobójstwa Tuol Sleng, utworzone w więzieniu S-2, będącym najbardziej sekretnym organem reżimu Czerwonych Khmerów. Więzienie zorganizowane było w 2 budynkach gimnazjum na południowym przedmieściu Phnom Penh, na powierzchni 600 x 400 m. Więziono tu łącznie 10 500 sób, z których tylko 7 uratowało życie. Narzędzia tortur, obrazy kaźni i zdjęcia ofiar robią niesamowite wrażenie. 
1800 Transfer do hotelu "New York". 
1900 Kolacja w restauracji hotelowej.

04.02.2008 
700 Śniadanie w hotelu. 
800 Przejazd autokarem przez Phnom Penh, oglądamy budynek ambasady francuskiej, ratusz oraz zwiedzamy:
- most Chruoy Changvar Bridge (Most Przyjaźni Kambodżańsko-Japońskiej) na rzece Tonie Sap. Most stalowy, belkowy wieloprzęsłowy na filarach ścianowych. W przekroju poprzecznym skrzynka trójkomorowa. Środkowe przęsło wyniesione w górę dla zwiększenia skrajni żeglugowej, odbudowane po awarii mostu. Wzdłuż brzegu rzeki - naprzeciw Phnom Penh - domy drewniane na palach. Pod estakadą dojazdową do mostu - gospodarstwa hodowlane ze zwierzętami żyjącymi na świeżym powietrzu. 
900 Przejazd autokarem przez prowincje Kambodży: Kompong Cham, Kompong Thum i Siem Reab do Siem Reap w pobliżu Angkor. Po drodze oglądamy ciekawe wioski, domy na palach, drzewka „kiku-nan", kramy przydrożne z suszonymi rybami. Zatrzymujemy się na targu w miejscowości Soutip (Spider Town), aby skosztować tutejszego przysmaku: smażonych pająków. W tym miejscu zbaczamy z głównej drogi na wschód (40 km), udając się do miasta Kompong Cham, by zwiedzić: 
- most Spien Kizuna na Mekong River, zbudowany w latach 1999-2001, pierwszy most przez Mekong w Kambodży, ufundowany przez Japonię. Jest to piękny most belkowy z betonu sprężonego, 9-przęsłowy, wykonany metodą nawisową, o przekroju skrzynkowym i zmiennej wysokości w przęs­łach. Filary ścianowe o opływowych kształtach, posadowione poprzez oczepy na palach wielkośrednicowych. Estakady dojazdowe ze sprężonych belek prefabrykowanych. Długość całkowita przeprawy 1360 m, szerokość mostu 12 m. Słowo spien oznacza most w języku Khmerów, a kizuna to więź w języku japońskim. 
1200 Wracamy do Soutip, skąd droga prowadzi do Santuk, gdzie zwiedzamy: 
- most Australian Bridge, dwuprzęsłowy stalowy most kratownicowy, krata o pasach równoległych typu "W", wiatrownica górna w kształcie litery "K", dolna w kształcie litery "X" ze słupkami. Połączenia prętów w węzłach na śruby sprężające. Pomost żelbetowy, wsparty na poprzecznicach w węz­łach kratownicy. Most jest typowy, takich mostów spotykamy jeszcze kilka. Zabudowę nadbrzeżną stanowią piękne domki w stylu europejskim. 
1430 W mieście Kompong Thum zwiedzamy Pagodę buddyjską z czynnym klasztorem i mieszkającymi w nim mnichami, bardzo dobrze utrzymaną. Wzdłuż muru otaczającego Pagodę od strony ulicy cały szereg stup nagrobnych. Za miastem zatrzymujemy się, aby zrobić zdjęcia typowej zabudowy wsi kambodżańskiej. 
1700 Zatrzymujemy się w miejscowości Kompang Kdei, gdzie zwiedzamy: 
- most Phra Phuttos, zbudowany pod koniec XII wieku, za panowania króla Jayavarmana VII. Most ma imponujące, jak na swój wiek wymiary: 75 m długości i 15 m szerokości. Zbudowany jest z ponad 20 przęseł ostrołukowych z oryginalnymi kamiennymi balustradami. Jest to najdłuższy tego typu most w świecie. Znajduje się w dobrym stanie technicznym i jest nadal użytkowany. 
1900 Przyjazd do Siem Reap. Zakwaterowanie w nowoczesnym hotelu Angkor Holiday Hotel. 
2000 Kolacja w restauracji hotelowej, przy muzyce. 
2130 Wieczorne zwiedzanie Siem Reap.

05.02.2008
500 Wyjazd rikszami motorowymi ("tuk-tu­ kami") do Świątyni Angkor Wat w Angkor, aby podziwiać wschód słońca. Najpierw niezbędny okazał się zakup specjalnych biletów dziennych (20 USD) z fotografiami identyfikującymi zwiedzających. Później trwało oczekiwanie w mroku na wschód słońca; niestety słoneczko zasłoniły chmurki. 
700 Powrót do hotelu w Siem Reap. 
730 Śniadanie w restauracji hotelowej. 
900 Wyjazd do Angkor, wspaniałej, wpisanej na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO stolicy potężnego państwa Khmerów w latach 790-1422. W tych czasach państwo Khmerów było jednym z 3 naj potężniejszych państw Azji Południowo-Wschodniej, obok Chin i Tajlandii. W 1431 r. Królestwo Ayutthayi (rajów) złupiło stolicę Khmerów - Angkor, po czym Khmerowie przenieśli stolicę do Phnom Penh. W czasach świetności Angkor liczył około 1 miliona mieszkańców, miał 300 kamiennych świątyń, ze wspaniałymi płaskorzeźbami i posągami, rozłożonych na powierzchni około 400 km2. Z bardzo wielu dostępnych świątyń Angkor zwiedzamy pięć: 
- świątynia Banteay Srei hinduistyczna, pochodząca z II połowy X wieku (967-1000 r.), znajduje się 20 km na północ od Angkor. Nazywana jest również Cytadelą Kobiet albo Cytadelą Piękna. Wykonana została z czerwonego kamienia. Charakteryzuje się małą skalą założenia oraz wyjątkową delikatnością dekoracji opisywanych jako "klejnot sztuki khmerskiej". Nie była to świątynia królewska; wzniósł ją kanclerz królewski na terenach darowanych przez króla Rajendravarmana na brzegu rzeki Siem Reap, 
- świątynia Phnom Bakheng, z przełomu IX i X wieku zbudowana przez króla Yasovarmana I, była Świątynią Państwową pierwszego miasta w Angkor; obecnie znajduje się częściowo w ruinie. Zbudowana była z kamienia i cegły, na planie o wymiarach 650 x 436 m, otoczona wałem ziemnym. Ma 5 wież głównych i 5 tarasów, na których stoją 44 ceglane wieże, w grupach po 2, 3 i 4, 
- świątynia Ta Prohm, buddyjska, późny XII do XIII wiek, jedna z głównych świątyń króla Jayavarmana VII, świątynia - monastyr, z 260 bóstwami. Świątynia zarosła dżunglą i w takim stanie jest przeznaczona do zwiedzania. W wielu miejscach konary drzew nadal oplatają elementy kamiennych konstrukcji, 
- świątynia Bayon na terenie Angkor Thom. Angkor Thom była największym khmerskim miastem założonym przez króla Jayavarmana VII pod koniec XII wieku. Mury miejskie, na rzucie kwadratu, mają boki o długości 3 km każdy. Teren miasta o powierzchni 900 hektarów porasta obecnie gęsty las. Do miasta prowadziła 5 bram, z których najokazalsza jest brama Victory Gate (S-Gate) pro­wadząca prosto do Pałacu Królewskiego. Przed bramą tą znajduje się aleja ze stauami bóstw (po lewej) i demonów asuras (po prawej), poprowadzona na kamiennym moście przecinającym okoliczne mokradła. S-Gate ma w pełni zachowaną formę z czterema kamiennymi twarzami króla z każdej strony świata. 
W centrum Angkor Thom znajduje się świątynia Bayon, pochodząca z późnego XII do XIII w. (rozpoczęcie budowy ok. 1200 r.). Była to Świątynia Państwowa króla Jayavarmana VII i jego sukcesorów, stanowi połączenie obu religii: hindu i buddyzmu. Zawiera ona masywne twarze-wieże, na których wierzchołkach znajdują się wykute w kamieniu 4 twarze króla - z każdej strony świata. Wież tych było oryginalnie 49, pozostało 37. Ponadto świątynia zawiera niezliczoną ilość płaskorzeźb na ścianach otaczających galerii, wśród nich dwie ściany bas-reliefs, pochodzących z różnych okresów. Przedstawiają one historię wojny z Czamami oraz sceny z życia codziennego. Świątynia po restauracjach jest dobrze utrzymana i stanowi bogate źródło wiedzy o państwie Khmerów z czasów budowy, 
- świątynia Angkor Wat, świątynia hinduistyczna, wczesny XII wiek (między 1113 i 1150), największy religijny monument na świecie zbudowany za króla Suryavarmana II. Stanowi apogeum klasycznych budowli khmerskich, arcydzieło architektoniczne pod względem delikatności proporcji i bogactwa detali. Otoczona sztucznym kanałem wodnym i zewnętrznymi ścianami na rzucie prostokąta 1025 x 802 m, znajduje się w środku tarasu o wymiarach 332 x 258 m. Angkor Wat stanowiło stolicę państwa za króla Suryavarmana II i Świątynię Państwową poświęconą bóstwu Wisznu. Podziwiamy 5 monumentalnych wież w kształcie pąków lotosu, około 600 m narracyjnych (opowiadanych historii Khmerów i religii Hindu) płaskorzeźb na ścianach galerii, rzeźby i płaskorzeźby kamienne (wśród nich około 2000 niebiańskich tancerek). Jesteśmy oszołomieni tym bogactwem i pełni podziwu dla ludu, który 900 lat temu wzniósł się na takie wyżyny kultury i sztuki. 
1800 Powrót z Angkor do Siem Reap. 
1900 Kolacja w restauracji hotelowej. 
2000 Kambodżański spektakl ludowy w sąsiedniej restauracji. 
2100 Ostatnie zakupy w Siem Reap.

06.02.2008 
700 Śniadanie w hotelu. 
800 Przejazd autokarem kambodżańskim do granicy kambodżańsko-tajlandzkiej. Droga złej jakości, pełna kurzu. 
1200 Przyjazd do miasta granicznego Poi pet-Aran. Miasto o ciekawej architekturze, widoczne są tu wpływy bogatej Tajlandii. Odprawa graniczna kambodżańska, przewóz zakurzonych bagaży przez tragarzy do autokaru po stronie tajlandzkiej, odprawa graniczna tajlandzka. 
1400 Przejazd autokarem tajlandzkim z Poipet-Aran do Bangkoku. W autokarze uczestnicy snuli wspomnienia, a wyprawę podsumował prof. Kazimierz Flaga i pilot Franciszek Brodzki. 
1800 Przyjazd do Bangkoku, transfer do hotelu (First Hotel). 
1900 Kolacja w hotelu. 
2000 Próba ostatnich zakupów w Bangkoku, niestety nieudana z uwagi na tajskie święto Nowego Roku.

07.02.2008 
430 Transfer na lotnisko w Bangkoku. 
750 Wylot z Bangkoku do Doha, przylot 1125 (QATAR). 
1305 Wylot z Doha do Frankfurtu (lub do Monachium), przylot 18o5 (QATAR). 
2015 Wylot z Frankfurtu (Monachium) do Warszawy, przylot 2240 (LOT). 
2200 Wyjazd uczestników wyprawy do miejsc zamieszkania.


Zestawienia:
Przeloty samolotem:
Warszawa - Monachium lub (Frankfurt) - Doha (Katar) - Bangkok (Tajlandia), 
Bangkok - Hanoi (Wietnam),
Da Nang - Ho Chi Minh City, 
Bangkok - Doha - Frankfurt (lub Monachium) - Warszawa.

Przejazdy pociągiem: 
Hanoi - Da Nang

Przejazdy autokarem: 
Hanoi, 
Hanoi - Ha Long - Hai Phong - Hanoi, 
Da Nang - Góry Marmurowe - Da Nang, 
Da Nang - Hoi An - Da Nang, 
Ho Chi Minh City, 
Ho Chi Minh City - Cu Chi - Tan Ninh - Ho Chi Minh City, 
Ho Chi Minh City - Delta Mekongu - My Tho - Cai Be - Chau Doc, 
Phnom Penh, 
Phnom Penh - Kompong Cham - Kompong Kdei - Siem Reap, 
Siem Reap - Poipet Aran - Bangkok.


Przejazdy busikiem: 
Da Nang - Hue - Da Nang
Przejazdy tuk-tukami: - Siem Reap - Angkor Wat - Siem Reap.

Przejazdy łodzią: 
Khlong Bangkok Noi (mały kanał) w Bangkoku, 
Zatoka Ha Long w Wietnamie, 
Rzeka Mekong (delta) koło Cai Be w Wietnamie, 
Chau Doc (w Wietnamie) do Phnom Penh (w Kambodży) - rzeką Mekong.
  

 

 

ZESTAWIENIE
Zwiedzone obiekty mostowe 34
Zwiedzone miasta  13
Zwiedzone świątynie i pagody   22
Zwiedzone pałace 4
Zwiedzone muzea 6
Zwiedzone miejsca turystyczne i krajobrazowe  17
Imprezy kulturalne 5


   
Lista uczestników wyprawy: 

1. Bartmanowicz Franciszek (Chrzanów);
2. Brodzki Franciszek (Bielsko-Biała);
3. Burnat Teresa (Zakopane);
4. Deska Roman (Starachowice);
5. Flaga Andrzej (Kraków);
6. Flaga Kazimierz (Kraków);
7. Flaga Maria (Kraków);
8. Głowacki Grzegorz (Łódź);
9. Głowacka Krystyna (Łódź);
10. Jendrzejek Honorata (Gliwice);
11. Jendrzejek Stefan (Gliwice);
12. Jezierska Małgorzata (Łódź);
13. Kordek Ewa (Gdańsk);
14. Kumaniecka Anna (Kraków);
15. Nagłowska Marta (Starachowice);
16. Rajczyk Jarosław (Częstochowa);
17. Rajczyk Marlena (Częstochowa);
18. Rams Barbara (Olsztyn);
19. Rams Jerzy (Olsztyn);
20. Regulska Maria (Wrocław);
21. Salwa Dominika (Kraków);
22. Sławińska Ewa (Zakopane);
23. Stojak Edyta (Kraków);
24. Szymanek Dariusz (Katowice);
25. Wąż Krzysztof (Skoczów);
26. Wodyński Ryszard (Wrocław);
27. Wysokowska Małgorzata (Wrocław).

 

 Opracował Prof. dr hab. inż. Kazimierz FLAGA